W dniach 22-23 maja 2025 r. w klasy 6-ste z naszej szkoły brały udział w programie profilaktyki zintegrowanej Gwiazda Mocy-Pierwsza Wyprawa. Zajęcia odbyły się dzięki współpracy z Instytutem Profilaktyki Zintegrowanej, poprzez udział w projekcie dofinansowanym ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II”. Zajęcia odbyły się w sali Widowiskowej Domu Kultury w Rawiczu.
Czym jest „Gwiazda Mocy”?
„Gwiazda Mocy – Pierwsza Wyprawa” to program profilaktyki zintegrowanej skierowany do uczniów klas 5–7 szkół podstawowych. Jego celem jest wspieranie młodzieży we wczesnej fazie dojrzewania poprzez wzmacnianie odporności psychicznej i naukę radzenia sobie z trudnościami tego okresu. Program opiera się na symbolice morskiej podróży, co czyni go atrakcyjnym i angażującym dla uczestników.
Przebieg warsztatów
Podczas dwudniowych warsztatów uczniowie klas 6-tych wyruszyli w metaforyczną podróż żaglowcem „Gwiazda Mocy”, podczas której zdobywali „cztery moce”:
Koło ratunkowe – umiejętność pomagania innym i proszenia o pomoc,
Ster – podejmowanie właściwych decyzji,
Wiosło – działanie i dążenie do celów,
Kotwica – wierność swoim zasadom.
Zajęcia miały na celu wzbudzenie w uczestnikach wiary we własne możliwości, zachęcenie do realizacji marzeń oraz wzmocnienie roli rodziny i autorytetu rodziców. Uczniowie uczyli się rozróżniania dobra od zła, prawdy od fałszu oraz asertywnego zachowania w sytuacjach presji rówieśniczej.
Kampania Gwiazdy Mocy:
Obecnie w naszej szkole trwa Kampania Gwiazdy Mocy, będąca kontynuacją programu. W jej ramach uczniowie uczestniczą w zajęciach opartych na specjalnie przygotowanych scenariuszach, które pozwalają utrwalić i rozwijać umiejętności nabyte podczas warsztatów. Zajęcia te mają na celu dalsze wzmacnianie odporności psychicznej młodzieży oraz promowanie pozytywnych postaw społecznych.
Podsumowanie
Udział w programie „Gwiazda Mocy” był dla naszych uczniów inspirującym doświadczeniem, które nie tylko dostarczyło im cennych umiejętności, ale również wzmocniło ich wiarę we własne możliwości. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, rodziców oraz trenerów, młodzież mogła w bezpiecznym i wspierającym środowisku rozwijać kompetencje niezbędne do świadomego i odpowiedzialnego życia.
Maria Kośmider-Busz
Dorota Dybicka