Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Klasy lekkoatletyczne

 

Kilka słów o klasach LA

 

Szkoła Podstawowa nr 4 w Rawiczu nieprzerwanie od roku szkolnego 2008/2009 prowadziła szkolenie w klasach 4-6 z lekkiej atletyki. Od roku szkolnego 2017/2018, po reformie oświaty, szkoleniem objęte są klasy 4-8. Uprawianie tej dziedziny sportowej w tym wieku rozwojowym dzieci, zwanym „złotym wiekiem", jest niczym innym, jak tzw. „zabawą w sport".

Sześć godzin w tygodniu zajęć z „królowej sportu” przez kolejne lata nauki w drugim etapie kształcenia, to tylko pewne minimum niezbędnego i systematycznego ruchu zapewnionego przez naszą szkołę, chętnym młodym ludziom. Dzięki tym zajęciom staramy się zapewnić jakże konieczną dawkę ruchu, która jest potrzebna do odpowiedniego przygotowania funkcji fizjologicznych i aparatu ruchowego dzieci oraz dla kształtowania subtelnych czynności manualnych młodego człowieka.

Lekka atletyka posiada największe bogactwo ruchowe, bazujące na doskonaleniu wszystkich cech motorycznych oraz na ich różnorodnych powiązaniach, dlatego jest podstawą wielu innych dyscyplin sportowych. Jej wszechstronność umożliwia każdemu zrealizowanie się w odnalezionej dla siebie pojedynczej konkurencji, czy też bloku wielobojowym. Największym jednak jej atutem jest wpływ na poprawę zdrowia ćwiczących, poprzez systematyczne korzystanie z zajęć na świeżym powietrzu i to praktycznie przez cały rok kalendarzowy. Udowodniono, że przez taki właśnie system ćwiczeń, lekka atletyka: „(…) zapewnia przedłużenie formy życiowej o dziesięć, a nawet  o dwadzieścia lat ponad obecny próg starzenia się”[Lekkoatletyka, 1982].

W czasie zajęć z lekkiej atletyki w klasach 4-8  Szkoły Podstawowej nr 4 w Rawiczu stosowane są różne ćwiczenia, głównie w formie gier i zabaw lekkoatletycznych, drużynowych i rekreacyjnych, jak również bardzo szerokiego wachlarza rozwijającego koordynację ruchowo-mięśniową. Taka różnorodność zajęć potrzebna jest w tym wieku każdemu dziecku, by młody adept mógł szukać swojej drogi w ogóle  w sporcie, a nie tylko w jednej konkurencji. Kandydat na zawodnika ma mieć prawo wyboru zgodnie z rozwojem jego talentu i odnalezienia swojej pasji sportowej w toku szkolenia, które jest długoletnim cyklem i podzielone jest na poszczególne etapy.

 

 

Aldona Świtała – nauczyciel wychowania fizycznego

 

 

Odsłony: 5900