Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Klasa dwujęzyczna

Witamy czytelników gazetki internetowej

 

"We are bilingual students"

  

W związku z innowacją pedagogiczną, którą prowadzimy w naszej szkole, będziemy proponować artykuły, linki do stron, zabawy, piosenki związane z nauczaniem języków obcych. 

 

 

Na początek zachęcamy do przeczytania artykułu umieszczonego na portalu biotechnologia.pl na temat WPŁYWU NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH NA RÓZWÓJ MÓZGU. 

Nauka języków obcych, tak ważna w dzisiejszych czasach, wspomaga pracę naszego mózgu. Jak donoszą badania naukowe poprzez taki trening podnosimy poziom inteligencji oraz co najważniejsze opóźniamy proces starzenia się tego organu.

Naukowcy z Uniwersytetu Edynburskiego podjęli się badań określających wpływ dwujęzyczności na rozwój i cechy poznawcze ludzkiego mózgu. Odniesienie stanowiła grupa badawcza, składająca się z 853 uczestników (11 lat), u których badano poziom inteligencji. Ponownie pomiary przeprowadzono w latach 2008-2010. Ocena opierała się o trzy zmienne: wiek rozpoczęcia nauki języka, liczba języków
oraz częstość użytkowania.

Podczas prowadzonych badań nie wykryto negatywnego wpływu wielojęzyczności w okresie dziecięcym na zdolności poznawcze, czy też występowanie zaburzeń w wieku podeszłym. Zaobserwowano natomiast wiele pozytywnych skutków nauki języków obcych. Efekty badań nad dwujęzycznością wskazywały większy wpływ w przypadku czytania, płynności werbalnej i ogólnego ilorazu inteligencji. Mniejsza interakcja występowała w przypadku pamięci, rozumowania i szybkości przetwarzania informacji.

Ucząc się języków bez względu na wiek wpływamy pozytywnie na działanie naszego mózgu. Nauka poprawia przekaźnictwo elektryczne pomiędzy komórkami nerwowymi. Skutkuje to w późniejszym wieku zwiększonymi w porównaniu do osób nieposługujących się językiem obcym, zdolnościami percepcyjnymi i poznawczymi. […] Nauka języków u osób starszych opóźnia, a nawet zapobiega w powstawaniu demencji. […] Pomimo podeszłego wieku umiejętność czytania, płynność w mowie oraz inteligencja były większe niż w przypadku osób, które nie posiadły znajomości języków obcych.

Badania dowiodły również mała różnicę pomiędzy aktywną i pasywną znajomością języków obcych. Związane to było z niską częstotliwością używania języka, która także wykazuje wpływ na pracę mózgu. Jednakże znajomość języków, nawet ta bierna, pozostawia trwałe funkcje poznawcze, co wpływa pozytywnie na mózg człowieka. 

W dzisiejszych czasach każdy uczy się obcego języka, często nie zaprzestając na jednym, poszerzając swoje horyzonty. Nauka języka obcego odbywa się już w szkole, często również poprzez kontakty z obcokrajowcami oraz wyjazdy za granicę. Badania te pokazują, że nauka nie tylko pozwala nam się rozwijać, lecz zapobiega lub opóźnia występowanie schorzeń skorelowanych z wiekiem podeszłym. Dzięki nabywaniu i posługiwaniu się językami rozwijamy również swoje zdolności poznawcze oraz podnosimy poziom inteligencji.

Wniosek jest jeden: UCZMY SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH!

 

Bibliografia

Bak T.H., Nissan J.J., Allerhand M.M., Deary I.J; Does bilingualism influence cognitive aging?; Annals of Neurology, Jun 2014

Kave G., Eyal N., Shorek A., Cohen-Mansfield J.; Multilingualism and cognitive state in the oldest old; Psychol Aging 2008

Bialystok E., Craik F.I., Freedman M.; Bilingualism as a protection against the onset of symptoms of dementia; Neuropsychologia 2007

 

Odsłony: 4442